2.1. Selecteren van prospects

Je kunt natuurlijk met hagel schieten en hopen dat je er één treft die klant bij je wil worden.
Beter is het om te vissen in de juiste vijver. Je zult met acquisitie succesvoller zijn als je gericht acquireert.

  • Wie is je doelgroep? Wie kun jij met jouw product of dienst helpen met het oplossen van zijn of haar probleem? Vaak is jouw toevoegde waarde bij deze prospects het grootst.
  • Je kunt ook een ideaal klantprofiel maken. Daarbij kijk je wie je huidige klanten zijn, wat zij gemeenschappelijk hebben en vervolgens kijk je wie daar nog meer aan voldoet, maar nog geen klant bij je is.
  • Een andere mogelijkheid is bepalen met welke type bedrijven of particulieren je affiniteit het hoogst is.

Uit welke bronnen kun je prospects selecteren:
- je bestaande klanten
Je kunt je bestaande klanten vragen of zij relaties hebben waar jij ook goed zaken mee zou kunnen doen.

- via netwerken,
Je kunt hierbij denken aan (ondernemers)verenigingen, accountantskantoren, intermediairs en dergelijke.

- via de marketing afdeling van je bedrijf
Zij maken vaak de plannen gericht op in welke branches jullie actief willen zijn. Zij kunnen ook vaak adressen aankopen van bedrijven.

- via de Kamer van Koophandel
Je kunt gericht zoeken op branches en bedrijven via de website van de Kamer van Koophandel.

- via interne contacten
Medewerkers binnen het bedrijf hebben mogelijk relaties of contacten met het bedrijf dat jij wilt acquireren.

- via kranten en bladen
Lees je over een bedrijf in de krant, dan kun je die informatie gebruiken in je benadering van deze prospect.

- via het internet
Als je eerder succesvol bent geweest in een bepaalde branche of bij een bepaald type bedrijf, kun je natuurlijk altijd zoeken naar vergelijkbare bedrijven via het internet.

- via de gemeente
Denk aan de informatie uit de gemeentegids of bijvoorbeeld aan advertenties voor bouwaanvragen.

- via advertenties van prospects
Uit advertenties valt ook informatie te halen die jou kan helpen deze prospect te gaan benaderen.

- via bedrijven als Graydon
Dergelijke ondernemingen verkopen ook marketing informatie, maar ze zijn ook goed in je te informeren of je prospect financieel sterk is. Zo kun je een indruk krijgen of jouw prospect jouw product of dienst kan betalen.

- zoeken naar een bedrijf of branche die je aanspreekt.
Natuurlijk kun je ook zoeken naar bedrijven of branches waar je ‘wat’ mee hebt, die je aanspreken. Tegenwoordig hebben heel veel bedrijven een website waarop je informatie over het bedrijf, de producten en de mensen die er werken, kunt vinden.

Scroll naar boven